Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Posts Tagged ‘mediedrev’

Nu växer kritiken mot Aftonbladet för publiceringen av uppgifterna kring Sven Otto Littorin. Det mesta handlar om huruvida Littorin själv dementerat sexköp eller inte. En minst lika intressant fråga är hur mycket Aftonbladet haft på fötterna innan man publicerade. Kan det helt enkelt vara så att man gått på en mina? Att ”Anna” gjort detta med ett bestämt politiskt syfte?

Mycket har skrivits i Littorinaffären, men få har refererat till ett par bloggar som tidigt tog upp några stora frågetecken i storyn.

Bloggen Anybodys Place skriver bland annat:

Anna 30 år, som under drygt ett år hade en annons på flera nätsajter och påstår sig ha sålt sex till Sven Otto Littorin hösten 2006 .. hon slutade med sexhandeln bara några månader senare.
VARFÖR sparade hon alla uppgifter, adresser och kontakter med sina torskar .. när hon under flera år efteråt fick psykologhjälp för att bearbeta sin svåra tid??
Har hon SAMMA dator i dag som för fyra år sedan när hon var så illa ute ekonomiskt att hon tvingades prostituera sig?? Eller gjorde hon sig besväret att föra över ”torskregistret” till en ny dator???
Har Aftonbladet kollat NÄR det telefonnummer som Sven Otto Littorin hade för mer än 3 år sedan lades in i Annas dator?? Det borde ju vara en enkel sak för en tidning som har en hel avdelning med datagenier?
Har Anna kunnat redogöra för klädsel, utseende och beteende hos alla män hon sålt sex till .. eller var det bara ”Peter” som gjorde ett så bestående intryck, att hon minns hans klädsel in i minsta detalj .. fyra år senare??

Bloggen medborgarperspektiv är inne på samma spår i sitt inlägg:

Om den prostituerade skriver Medborgarperspektiv bland annat:

Hon ska också ha sparat mängder av uppgifter om de flesta av sina kunder på sin gamla dator. Det ska bland annat innefatta e-mail konversationer och telefonnummer. Aftonbladet skriver att bland kunderna finns flera direktörer och andra kända personer.

Då kan man fråga sig vad syftet med detta var, från en som uppenbarligen prostituerade sig ”tillfälligt” i en besvärlig ekonomisk situation? Var det att senare på något sätt utnyttja dessa uppgifter mot personerna i fråga?

Medborgarperspektiv skriver också:

Än mer underligt bli det när man läser de skäl som ”Anna” ska ha angett som förklaring på varför hon valt att kontakta Aftonbladet. Aftonbladet skriver att hon i samband med att ha läst om den tidigare polischefen Göran Lindberg ska ha upprörts över hur män med makt utåt ger sken av att stå för en sak, men i verkliga livet agerar helt tvärtom.
Det låter ju på pappret som ett sakligt skäl, men varför valde hon och Aftonbladet att enbart fokusera på Sven Otto Littorin? Det fanns ju ett flertal direktörer och andra kända personer bland hennes stamkunder och som hon rimligen borde ha betydligt säkrare uppgifter om i sin dator än denna ”Peter” som hon bara har träffat en gång!

Nu är det dock inte enbart mer eller mindre anonyma bloggare som kritiserar publiceringen. Sundsvalls Tidnings ledarsida den 15 juli kommenterar affären under rubriken Skyldig utan dom och avslutar ledaren med dessa tänkvärda ord:

Däremot är det ytterst tveksamt om Aftonbladet borde ha publicerat denna historia där ord står mot ord. Där det finns uppenbara krafter som vill svartmåla den anklagade. För Littorin kan aldrig bli frikänd eller fälld, bara dömd i allmänhetens ögon.

Expressen skriver:
Bandindspelning bevisar att Littorin talade sanning om dementin.

Även Sofia Mirjamsdotter (Mymlan) kommenterar. Hon har även kommenterat några av de tidigare inläggen i sitt inlägg #littoringate

[Uppdaterad]

Nyhetskanalen.se skriver att Littorin-skandalen kan fälla Aftonbladet.

Ola Nordebo, politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren är starkt kritisk till mediedrevet i Littorin-affären. In sin ledare Förr eller senare lyfter ett mediedrev en Pyrrhustrofé skriver han bland annat:

Och därför känner jag också avsmak, som alltid när de går, inför tonfallet i, attityden bakom och den pompösa självrättfärdigheten hos dreven. Det har inte med eventuell sanningsgrad i deras kärnpåståenden att göra. Ett drev kan ha korrekt budskap och ändå till sin form, sina värderingar och sitt uppträdande vara osmakligt.

Före detta SVT-medarbetaren Bengt Ericsson skriver i sin blogg under rubriken :

Aftonbladet journalistikens Vuvuzela?

De ”bevis” bladet presenterat består av en dator som man fått, eller köpt sig, tillgång till. Den sägs innehålla en adresslista där Littorins gamla mobilnummer finns med. Utöver datorn finns en vittnesutsaga från en kvinna som sålt sexuella tjänster till en kille i slipover som kallat sig “Peter”, som hon senare tyckt sig känna igen som Sven-Otto Littorin… Jag tvivlar på att ens van der Kwast skulle ha vågat sig på ett åtal med bara detta i bagaget.

Read Full Post »