Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Posts Tagged ‘Expressen’

Nu växer kritiken mot Aftonbladet för publiceringen av uppgifterna kring Sven Otto Littorin. Det mesta handlar om huruvida Littorin själv dementerat sexköp eller inte. En minst lika intressant fråga är hur mycket Aftonbladet haft på fötterna innan man publicerade. Kan det helt enkelt vara så att man gått på en mina? Att ”Anna” gjort detta med ett bestämt politiskt syfte?

Mycket har skrivits i Littorinaffären, men få har refererat till ett par bloggar som tidigt tog upp några stora frågetecken i storyn.

Bloggen Anybodys Place skriver bland annat:

Anna 30 år, som under drygt ett år hade en annons på flera nätsajter och påstår sig ha sålt sex till Sven Otto Littorin hösten 2006 .. hon slutade med sexhandeln bara några månader senare.
VARFÖR sparade hon alla uppgifter, adresser och kontakter med sina torskar .. när hon under flera år efteråt fick psykologhjälp för att bearbeta sin svåra tid??
Har hon SAMMA dator i dag som för fyra år sedan när hon var så illa ute ekonomiskt att hon tvingades prostituera sig?? Eller gjorde hon sig besväret att föra över ”torskregistret” till en ny dator???
Har Aftonbladet kollat NÄR det telefonnummer som Sven Otto Littorin hade för mer än 3 år sedan lades in i Annas dator?? Det borde ju vara en enkel sak för en tidning som har en hel avdelning med datagenier?
Har Anna kunnat redogöra för klädsel, utseende och beteende hos alla män hon sålt sex till .. eller var det bara ”Peter” som gjorde ett så bestående intryck, att hon minns hans klädsel in i minsta detalj .. fyra år senare??

Bloggen medborgarperspektiv är inne på samma spår i sitt inlägg:

Om den prostituerade skriver Medborgarperspektiv bland annat:

Hon ska också ha sparat mängder av uppgifter om de flesta av sina kunder på sin gamla dator. Det ska bland annat innefatta e-mail konversationer och telefonnummer. Aftonbladet skriver att bland kunderna finns flera direktörer och andra kända personer.

Då kan man fråga sig vad syftet med detta var, från en som uppenbarligen prostituerade sig ”tillfälligt” i en besvärlig ekonomisk situation? Var det att senare på något sätt utnyttja dessa uppgifter mot personerna i fråga?

Medborgarperspektiv skriver också:

Än mer underligt bli det när man läser de skäl som ”Anna” ska ha angett som förklaring på varför hon valt att kontakta Aftonbladet. Aftonbladet skriver att hon i samband med att ha läst om den tidigare polischefen Göran Lindberg ska ha upprörts över hur män med makt utåt ger sken av att stå för en sak, men i verkliga livet agerar helt tvärtom.
Det låter ju på pappret som ett sakligt skäl, men varför valde hon och Aftonbladet att enbart fokusera på Sven Otto Littorin? Det fanns ju ett flertal direktörer och andra kända personer bland hennes stamkunder och som hon rimligen borde ha betydligt säkrare uppgifter om i sin dator än denna ”Peter” som hon bara har träffat en gång!

Nu är det dock inte enbart mer eller mindre anonyma bloggare som kritiserar publiceringen. Sundsvalls Tidnings ledarsida den 15 juli kommenterar affären under rubriken Skyldig utan dom och avslutar ledaren med dessa tänkvärda ord:

Däremot är det ytterst tveksamt om Aftonbladet borde ha publicerat denna historia där ord står mot ord. Där det finns uppenbara krafter som vill svartmåla den anklagade. För Littorin kan aldrig bli frikänd eller fälld, bara dömd i allmänhetens ögon.

Expressen skriver:
Bandindspelning bevisar att Littorin talade sanning om dementin.

Även Sofia Mirjamsdotter (Mymlan) kommenterar. Hon har även kommenterat några av de tidigare inläggen i sitt inlägg #littoringate

[Uppdaterad]

Nyhetskanalen.se skriver att Littorin-skandalen kan fälla Aftonbladet.

Ola Nordebo, politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren är starkt kritisk till mediedrevet i Littorin-affären. In sin ledare Förr eller senare lyfter ett mediedrev en Pyrrhustrofé skriver han bland annat:

Och därför känner jag också avsmak, som alltid när de går, inför tonfallet i, attityden bakom och den pompösa självrättfärdigheten hos dreven. Det har inte med eventuell sanningsgrad i deras kärnpåståenden att göra. Ett drev kan ha korrekt budskap och ändå till sin form, sina värderingar och sitt uppträdande vara osmakligt.

Före detta SVT-medarbetaren Bengt Ericsson skriver i sin blogg under rubriken :

Aftonbladet journalistikens Vuvuzela?

De ”bevis” bladet presenterat består av en dator som man fått, eller köpt sig, tillgång till. Den sägs innehålla en adresslista där Littorins gamla mobilnummer finns med. Utöver datorn finns en vittnesutsaga från en kvinna som sålt sexuella tjänster till en kille i slipover som kallat sig “Peter”, som hon senare tyckt sig känna igen som Sven-Otto Littorin… Jag tvivlar på att ens van der Kwast skulle ha vågat sig på ett åtal med bara detta i bagaget.

Read Full Post »

Sista veckan i januari samlades ett tiotal medieföretag hos DN/Expressen för en träff kring mediecenter. Ett samarbete kring utvecklingsfrågor med 1-2 träffar per år. Från och med i år kommer detta samarbete att via TU få ett nytt nav, nämligen Mediekompass.

Tidningen i skolan (TiS) har haft en naturlig koppling till de tidningar som har mediecenter i olika former. Nu fördjupas det samarbetet i och med att Tidningen i skolan övergår i en ny verksamhet under namnet Mediekompass . Sajten öppnar senare i vår.

– Mediekompass kommer att vidareutveckla de tjänster som TiS haft för skolorna, men man kommer även att spela en mer aktiv roll för tidningar med verksamhet som ST:s mediecenter. (Cirka 15 tidningar i landet). Det berättade Lena Victorin, som är verksamhetsledare för Mediekompass.

Mediekompass kommer att samla länkar och information om alla mediecenter på sin sajt. Dessutom startar man ett abonnerat nyhetsbrev för lärare som besöker mediecenter.
Nyhetsbrevet är kostnadsfritt och utkommer en gång i veckan och innehåller konkreta övningar kring medier och aktuella nyheter. På så sätt får vi som tidning en mer kontinuerlig kontakt med våra målgrupper. Genom nyhetsbrevet kan vi också sprida information om evenemang och nyheter.
Mediekompass kommer också att tillhandahålla pluggannonser och banners.

DN satsar på skolorna
På träffen berättade också Anna Wallin, projektledare på DN Marknad om DN/Expressens sastsning på skolorna. En satsnings som bland annat inneburit en ny sajt DNskola.se.
Via sajten kan elever skriva artiklar, publicera bilder och filmer och därmed delta i en pristävling med 15.000 kronor som pris. En tävling som utgår från teman kopplade till läroplanen, med 3-4 teman varje år. Därmed också 3-4 tävlingar årligen.
Tävlingen är naturligtvis en drivkraft för sajten, men minst lika stor prestige ligger i att bli publicerade på DNskola.se.
Dock planerar man underligt nog ingen publicering i papperstidningen, vilket förvånade oss deltagare. Med ett så bra koncept borde man naturligtvis ta chansen att stärka papperstidningen.

Med skolsatsningen visar man att även en institution som DN kan agera snabbt. Initiativet togs nämligen så sent som i höstas och sajten var igång redan innan årsskiftet.
Anledningen till att man kunde agera så snabbt var att man skippade Polopoly som DN/Expressen annars har som publiceringsverktyg för webben. Istället har man byggt med öppen källkod via Drupal.
”Vi fick först nobben när vi vill gå förbi Polopoly”, berättar Anna Wallin. ”Men när vi tog fram ett konkret förslag som visade hur mycket pengar vi sparade och hur snabbt arbetet skulle gå så fick vi OK direkt”.

DN/Expressens nyrenoverade mediecenter.

DN/Expressens nyrenoverade mediecenter.

Träffen för mediecentertidningar hölls i DN/Expressens nyrenoverade mediecenter. Företaget Expology har stått för förnyelsen.

Read Full Post »