Att starta en helt ny tidning får väl anses som sensationellt i dessa dagar. Det skedde emellertid i Portugal i går (7 maj 2009). En tidning med mycket höga ambitioner och som i det första numret beskrivs som ”An iPod newspaper”.
En tidning som visar vägen för hur de närmaste årens framgångsrika dagstidningar kommer att göras. Vi följer utvecklingen med spänning.
Martim Figueiredo, publisher och chefredaktör för den nya tidningen skrev i den första tidningen en programförklaring med bland annat följande punkter:
• Aggressive like a newspaper, with the depth of a weekly, and the sophistication of a magazine.
• A different kind of newspaper.
• A “newszine” A daily-news-magazine.
• For new generations of readers. An iPod newspaper.
• A collector’s issue.
Läs mer på innovationsinnewspapers.com
Juan A Giner har på sin blogg på Innovations In Newspapers under ett par veckor berättat om den kommande lanseringen. I dag kan vi se exempel på hur tidningen ser ut och läsa chefredaktörens programförklaring.
Den här lanseringen kommer perfekt för mig som nästa vecka ska hålla föreläsningar i Norge och i Finland om morgondagens tidning. Jag har länge hävdat att det är precis så här som morgondagens papperstidning måste göras.
Eftersom snart en majoritet av läsarna får sina snabba nyheter digitalt på något sätt, så kommer papperstidningen att förändras. Mer mot formen av nyhetsmagasin, mindre format och utgivning färre dagar i veckan. Det kan mycket väl kombineras med en gratistidning under veckodagarna för att inte tappa de läsare som vill ha sin dagliga dos papper.
UNT startar gratistidning
Upsala Nya Tidning startar nu på måndag utgivningen av gratistidningen 18 minuter. Den utkomer fem dagar i veckan och distribueras i en upplaga på 20 000 exemplar bland buss- och tågresenärer. Dessutom delas den ut av kolportörer vid Centralstationen och kommer att finnas i tidningsställ på andra platser i stan. Målgruppen beräknas återfinnas i åldersgruppen 18-35 år, men huvudsyftet är att nå de tidningslösa hushållen. Läs mer hos medievarlden.se.
[…] Även Journalisten ochDagens Media skriver om 18 Minuter och bloggaren Svenåke Boström ägnar satsningen några rader på Tidningsliv. […]
Portugisiska ”i” låter väldigt mycket som danska Dagen med det berömda mottot ”Til folk som kan læse, fra folk der kan skrive”. Om jag inte minns fel höll den ut i 41 dagar…
Problemet med danska Dagen var att de inte hade en fungerande säljorganisation för annonser, därav den snabba döden. Det är bara att hoppas att ”i” har planerat detta bättre.
[…] design än nuvarande dagstidningar och naturligtvis på glättat papper. Läs om ett exempel på en framtidstidning och Vilka tidningar finns kvar […]